Na postawione w temacie pytanie, można odpowiedzieć krótko. Założyć własną firmę. Jak najbardziej, jest to poprawna odpowiedź. Zakładając własna działalność gospodarczą z automatu stajemy się
liderem. Niestety, na początku często liderujemy tylko sobie. Z drugiej strony, jest to bardzo dobre rozwiązanie. Sytuacja, w której sami jesteśmy osobą wiodącą w firmie, szybko uczy pokory, pełnego zaangażowania, systematyczności, obiektywnej oceny sytuacji. Jednym - szkoła życia. Nabyte w ten sposób umiejętności z pewnością przyczynią się do osiągnięcia sukcesu, a przede wszystkim nauczą nas jak kierować zespołem, tak aby stać się prawdziwym liderem, w przeciwieństwie do liderów "papierowych".
Jakie więc umiejętności dodatnio wpłyną na ocenę Twojej osoby jako dobrego lidera?
Poniżej lista najbardziej pożądanych umiejętności lidera:
- Motywuj, motywuj, motywuj - chwal, nagradzaj, pokaż wspólny cel.
- Dokładnie określaj cele - nie pozostawiaj niczego w głowie, pamiętaj, że to co wiadome dla Ciebie, niekoniecznie musi być oczywiste dla innych. Co najważniejsze, dokładnie opisz realizację każdego celu, oraz poszczególne role każdej osoby.
- Zlecaj - podziel się pracą, również tą bardziej ambitną.
- W czasie kryzysu, nie chowaj głowy w piasek, pokaż jeszcze większy potencja i nigdy nie obwiniaj innych. Koncentruj się na rozwiązaniach, a nie na osobach, które zawiniły.
- Dwa razy więcej słuchaj niż mów, a w ślad za tym podejmuj twarde decyzje.
- Zawsze jednoznacznie określaj wydajność.
- Koncentruj się na zadaniach - określ cele w horyzoncie tygodniowym, miesięcznym, kwartalnym.
Z pewnością powyższa lista nie wyczerpuje tematu, a sama problematyka jest znacznie szersza. Nie mniej jednak, przedstawione umiejętności lidera z pewnością okażą się pomocne. A twoim zdaniem, na jakie dodatkowe umiejętności warto zwrócić uwagę?
Ciekawy post, podoba mi się to cech. Byłoby miło, gdyby część o motywowaniu została bardziej opisana i otoczona konkretnymi, inspirującymi przykładami.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam